top of page
  • תמונת הסופר/תלימור יקר

מה לעשות כשהילד מפגין קושי מסוים?

עודכן: 24 באוג׳ 2021

"אמא, אבא, קשה לי עכשיו! " זו האמירה שמתחבאת מאחורי התנהגות שלילית של ילד. לעיתים ילד לא יודע לומר את זה, אז הוא מתנהג את זה. אם יש לו צורך שלא נענה , הוא נאלץ להשיג זאת על ידי יצירת קושי והתנהגות שלילית. אין ילד שסתם רוצה להקשות על הוריו, הילד סובל לא פחות מההורה ומשתמש בהתנהגות על מנת לאותת לעזרה ולתשומת לב.

כשאנו כהורים נתקלים בקושי של ילדינו ובהקצנת התנהגותם , אנו בדרך כלל נוטים לרצות לסלק את הקושי ולהפסיק את ההתנהגות הזו, תוך כדי שאנו משתמשים בהסחות דעת, כגון: משחק/אוכל/פעילות ועוד, על מנת להגיע ל"שקט תעשייתי". לעיתים, כהורים אנחנו רוצים לחסל את ההתנהגות הקשה ולעבור הלאה, במקום לעצור רגע ולהקשיב מה בעצם הילד שלי זקוק, למה קשה לו , מה הוא מנסה לומר לי. כשאנחנו משתמשים בהסחות דעת, אנחנו רק משתיקים את הסימפטומים, אך לא נותנים מענה לבעיה/לקושי. רק כשאנחנו מתמודדים עם הקושי ושוהים בו יחד עם ילדינו , נוכל לפתור אותו ולתת לו מענה. אף פעם זה לא קל או נעים לשמוע כמה קשה לילד שלנו, לעיתים זה מעצבן אותנו ואנחנו לא מבינים למה זה קורה אבל כשאנחנו מקשיבים ומתבהר לנו מה הילד שלנו מבקש מאיתנו באותה התנהגות מעצבנת , שבעצם נועדה לאותת לנו כעזרה, נפתחת דרך חדשה לשינוי ולצמיחה.

כהורים ,אם נקשיב לקושי של הילד, נהיה לגמרי איתו בתוך הקושי הזה, נעניק לילד תחושה שאנחנו רואים אותו ומבינים אותו - מה שנקרא נכיל אותו , הילד יבין שיש מי שרואה אותו ומבין עד כמה קשה לו , שזו למעשה המטרה הראשונה לה נועד הקושי, לאותת לנו ההורים שהוא רוצה שנראה אותו . ברגע שענינו על הצורך הזה, הילד לא יצטרך להקצין התנהגות על מנת שיראו שקשה לו כי כבר ההורה מכיל אותו. ובכך נפחית את הקצנת ההתנהגות באופן משמעותי. ההקשבה לקושי של הילד תביא לשינוי ותאפשר את הצמיחה של מערכת היחסים.

4 פעולות חשובות שכדאי לנסות בשעת קושי : 1. עצירה מוחלטת והקשבה מלאה לרגש של הילד, בלי לייעץ או לדבר. 2 . לא להבהל מהקושי, לתת לילד תחושה שאני לא מפחד מהקושי שלך, ואני לא ממהר לפתור ולהעלים אותו, אני כאן איתך ובשבילך. 3. נציע חיבוק שיעטוף את הילד. 4. חשוב לשקף ולומר שאנחנו רואים שקשה לו , שהוא מתוסכל. כך נתן לילד תחושה שמכילים ומבינים אותו.

כשאנחנו נמצאים בתוך הקושי של ילדינו יחד איתם , אנחנו בעצם מרוויחים את הזכות להיות שותפים לצמיחה ולהתפתחות שלהם, כך אנו מהווים קרקע ומשענת יציבה, רכה, מכילה , שמעניקה לגיטימציה לרגש ונותנת מענה לקשת רחבה של רגשות ילדינו.

זכרו: נעצור , נקשיב ונכיל , שם כבר מתחיל לו השינוי הגדול.

באהבה לימור יקר, גננת ומדריכת הורים.


44 צפיות
הגיע הרגע להתחיל דרך חדשה בהורות 
 

יש לכם שאלות בנוגע להדרכת הורים?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

הדרכת הורים לימור יקר לוגו
הדרכת הורים
bottom of page